CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

PISMP SAINS SOSIAL AMBILAN JANUARI 2010


INSTITUT PENDIDIKAN GURU MALAYSIA

KAMPUS KENINGAU SABAH




SEPAKAT DAN KOLEKTIF MENJULANG KECEMERLANGAN


Khamis, 7 Mei 2009

Program Anak Angkat Pelatih PPISMP Kajian Sosial



Pada 20 Februari hingga 22 Februari 2009 yang lepas, para pelatih PPISMP Pengajian Sosial / Bahasa Inggeris / Bahasa Melayu Ambilan Julai 2008 telah mengadakan satu aktiviti iaitu Program Anak Angkat di sebuah perkampungan di daerah Ranau. Kami telah dikehendaki untuk melaksanakan kajian lapangan dan aktiviti pembelajaran luar bilik darjah ini di kampung Simpangan Randagong. Di antara tujuan kami melaksanakan aktiviti ini adalah untuk memenuhi kehendak soalan Kerja Kursus Berasakan Ilmu (KKBI) kami, iaitu menjalankan kajian tentang pengaruh alam sekitar terhadap kegiatan sosio ekonomi salah sebuah masyarakat pribumi di Sabah. Selain itu, kami juga didedahkan dengan lebih dekat berkaitan dengan aktiviti sosio ekonomi masyarakat pribumi di kampung Simpangan Randagong. Aktiviti ini juga bertujuan untuk mengeratkan hubungan silaturahim antara warga IPGM Kampus Keningau dengan masyarakat luar, terutamanya bagi penduduk kampung ini.

Seramai 18 orang pelatih PPISMP Kajian Sosial terlibat dalam program ini dengan diiringi 4 orang pensyarah dari Jabatan Pengajian Sosial. Mereka terdiri daripada Puan Afinah A.D Matsud selaku penyelaras Program Anak Angkat, Encik Johanis @ Mohd Johan Bin Manggata, Encik Halim, dan Encik Kadir.

Secara keseluruhannya, kesemua program dan aktiviti yang dirancang dalam tentatif berjalan dengan lancar. Setiap dua orang pelatih akan mendapat sebuah keluarga angkat yang akan membantu para pelatih dalam memberi data maklumat serta membawa para pelatih ke kawasan aktiviti sosio ekonomi di kampung tersebut bagi memenuhi tugasan KKBI. Syukur Alhamdulillah, kami telah disambut dengan begitu meriah dan kami tidak menyangka bahawa kami akan mendapat layanan yang begitu baik sekali. Para penduduk kampung begitu peramah dan bersopan santun. Di sini, saya lampirkan laporan aktiviti-aktiviti yang telah kami lakukan sepanjang 3 hari 2 malam kami berada di kampung Simpangan Randagong.



5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tahniah Warga KS sem 2... cehhh .. (^_^)

Tanpa Nama berkata...

yO...
aKu OrG KeDuA Yg JoIn..
HAhAHa...

Napi Budak Kecik berkata...

oiiii....

jila berkata...

ehem....go ks..we'r the greatest..tahniah atas kejayaan program anak angkat hihihi

Tanpa Nama berkata...

i love randagong so much...cehhh.. ;p